Dead Man Sailing
Steun Carltons grote droom om de oceaan over te zeilen, nu het nog kan.
Het was eigenlijk Carltons droom voor na zijn pensioen: de Atlantische Oceaan oversteken met zijn eigen zeilboot. Maar het leven maakt soms andere plannen en nu bevindt hij zich opeens in een parallelle werkelijkheid van ziekenhuizen en chemokuren. Geen tijd meer om te wachten tot zijn pensioen, het moet nu gebeuren. En dus is Carlton keihard aan het werk om zijn boot te prepareren voor het grote avontuur. En zoals we allemaal weten: ‘sailing is the most expensive way to get somewhere for free’. Daarom deze crowdfunding want alle hulp is welkom om Carltons Atlantische oversteek en grote droom mogelijk te maken.
De titel van deze actie is zijn eigen idee, typisch Carlton: niet klagen, niet bij de bij de pakken neerzitten, maar hard werken en de humor erin houden, ondanks alles. Dit bericht komt misschien als een schok voor sommigen, Carlton loopt niet met zijn ziekte te koop. Maar hij heeft nu al zijn tijd en energie nodig om zich voor te bereiden op zijn reis en kan niet iedereen persoonlijk op de hoogte houden. We hopen dat jullie daar begrip voor hebben.
De boot: Mad Science
Mad Science is een Jeanneau Gin Fizz, een tweemaster van hetzelfde type als de boot waarmee ‘zeilmeisje’ Laura Dekker de wereld mee over is gezeild. Het is een zeewaardig jacht voorzien van alles wat nodig is voor een atlantische oversteek.
De route
Om de Atlantische Oceaan over te steken heb je de westelijke passaatwinden nodig die vanuit Afrika waaien. Deze ‘trade winds’ worden al eeuwenlang gebruikt door kapiteins van zeilschepen en maakten de westelijke handelsroute mogelijk. Het startpunt van de oversteek is Gran Canaria, van daaruit is het zo'n drie weken varen en dan komen de Cariben in zicht en kan Carlton hopelijk genieten van een welverdiend ankerbiertje.
Heel veel dank aan iedereen die mee wil helpen om Carltons droom mogelijk te maken.
Carlton's Dream: Now or Never
It was supposed to be Carlton's retirement dream: crossing the Atlantic Ocean in his own sailboat. But life had other plans. Instead of sun and sea, he now finds himself in a world of hospitals and chemotherapy. Waiting until retirement is no longer an option — it has to happen now.Carlton is determined. He's working tirelessly to prepare his boat for the big adventure. But as the saying goes: "Sailing is the most expensive way to get somewhere for free." That's why we've started this crowdfunding campaign. Every bit of help is welcome to make Carlton's Atlantic crossing — and lifelong dream — a reality.
Classic Carlton
The title of this campaign was his own idea. It's so typically Carlton: no complaining, no giving up — just hard work and keeping his sense of humour, despite everything. For many, this message may come as a surprise. Carlton doesn't talk much about his illness. But right now, all his time and energy are going into preparing for the journey, so he won't be able to update everyone personally. We hope you understand.
The Boat: Mad Science
The Mad Science is a Jeanneau Gin Fizz, a seaworthy ketch — the same type of boat that sailor Laura Dekker used to sail around the world. It's fully equipped for this challenging ocean voyage.
The Route
To sail across the Atlantic, you need the trade winds that blow westward from Africa. For centuries, captains of sailing ships have relied on these winds to cross the ocean. Carlton's journey will begin at the Gran Canarian islands, and after about three weeks at sea, the Caribbean will come into view — hopefully with a well-deserved anchor beer in hand.
Help Make It Happen
Would you like to help make this extraordinary journey possible? You can donate via https://steunactie.nl/actie/dead-man-sailing/-55397 , and sharing the campaign is also greatly appreciated.
Thank you so much to everyone who supports Carlton in making his dream come true.
Mises à jour
-
sur 14/05/2026
Er was wat verwarring over de website met informatie over het feest. Hier is de goede link: https://dbstudio.nl/event/plf-pseudo-logica-fantastica/
Wie weet tot dan!
-
sur 13/05/2026
Lieve mensen, de laatste update is alweer een hele tijd geleden en in de tussentijd is er veel gebeurd. Voor de atlantische oversteek was het helaas al te laat in het seizoen, de tocht is gestrand in Frankrijk. Laten we het erop houden dat het een goede testvaart was, en hopelijk komt er deze zomer nog een herkansing. Sommigen van jullie volgen Carltons avonturen via Facebook, maar voor wie dat niet kan lezen, hierbij zijn laatste post en een belangrijk bericht over een feest op 11 juli.
Ja lieve mensen, daar ben ik weer.Terug van een writersblock en onmiddellijk gestraft voor mijn enthousiasme. Ik was klaar en druk op post. Gebeurt niets en na 2 uuur dan maar refresh ingedrukt en poef,...alles weg. Maar jullie kennen me,ik begin gewoon opnieuw en deze wordt nog beter dan die andere. Hou je vast.
Er schijnen nog mensen te zijn die denken dat ik nog voor de kust van Bretagne aan het drijven ben maar die kunnen gerust zijn want ik ben weer terug en de boot ligt weer veilig in Zeeland. Na 3 maanden zonder chemo moest er weer gescand worden en mijn medicatie was ook al aardig aan het opraken dus ik met de TGV terug naar Nederland. Dat begon al goed,het station in Roscoff bleek een busstation en dus met de bus naar Marlaix. Overstappen op de Tgv om 10 uur. Ik ben daar om iets voor 9 en laat een conducteur mn kaartje zien en die zegt dat ik de volgende op dit spoor moet hebben. Op dat moment staat er dus een Tgv klaar om weg te rijden.Ik een rondje op de step door het dorp en kom weer terug om te zien dat de tgv vertraging heeft en ik eigenlijk net zo goed die ene die klaar stond had kunnen nemen want die had dezelfde bestemming. Het bleek een voorbode voor a hell of a ride. Trein stopt,ik erin,eerste klas want met zitten wilde het nog niet echt lukken vanwege pijn in mn kont en volgende stop Brest. 2 uur wachten en de trein komt aan op perron D en iedereen stapt uit. Op een bord is te zien dat je nog niet in mag stappen en dus wacht ik. Alle mensen die op het station staan stappen in op perron C en ik kan nog steeds niet instappen bij D. Omdat ik nu een beetje nattigheid begin te voelen ga vragen wanneer ik dan wel in mag stappen en ik krijg te horen dat dat in de trein moet zijn die nu aan het vertrekken is. Perron D was alleen om uit te stappen en C....,lekker dan. Thuisfront gebeld en tickets omboeken 1e klas en wachten. Nou,instappen en bijna gelijk 2 conducteurs vragen om mn kaartje. Ik uitleggen hoe en wat en uiteindelijk gevonden maar niet 1ste klas. Hoog en laag ,het ging er niet in en om naar de aangewezen plaats te komen moest ik met 2 tassen en een step helemaal naar de andere kant van de trein. De gedachte alleen al. Op dat moment was mijn gezondheid er niet zo best aan toe. Ik had best veel pijn bij het zitten en was heel snel moe,dus ik vroeg wat hoeveel erbij moest aan geld. Hup, 150 lichter maar ik mocht mn step niet opladen. Tegen de tijd dat ik aankwam in Parijs was hij opgeladen. Nu moest ik van het ene station naar het andere maar omdat ik een trein gemist had had ik niet genoeg tijd om met de metro te gaan dus met een Uber naar dat andere station. In 1 keer de goede trein alleen dus weer niet eerste klas terwijl er toch voor betaald is. Ik heb het erbij gelaten en op weg naar Antwerpen daar heel veel spijt van gehad maar blij dat ik opgehaald werd en om 2 uur snacht gewoon een captains dinner (kapucijners met spek)geserveerd kreeg door mn lifetime vriendje van de lagere school Jeroen ( poep aan je schoen)en totaal gesloopt kon gaan slapen. De volgende dag met mn eigen autootje naar Utrecht en de dag erna moest ik naar het Avl dus ik rij op de A2 en de auto zegt dat ik moet stoppen want hij werd heet. Boten ,treinen, auto"s het houdt niet op. Natuurlijk was het druk en na 2 uur kwam eindelijk de wegenwacht en die gooit er een nieuwe vsnaar op en we kunnen weer. Alles gescand en natuurlijk wat groei, maar dat was ingecalculeerd en niet van dramatische omvang dus we kunnen nog even dus weer aan de chemo en aan het werk en ik voel me prima moet ik zeggen. De pijn is vrijwel verdwenen en dus gaat het ook een stuk beter wat zitten betreft en dat scheelt een hoop.Terwijl ik het Avl uitloop zit er een een oud vrouwtje op een bankje en net als ik voorbij loop laat ze de hardste scheet die je ooit gehoord hebt. Verschrikt kijkt ze me aan en allebei krijgen we spontaan de slappe lach. Oh sorry zeg ze en ik zeg geen probleem hoor wees maar blij dat het nog kan.Precies zegt ze en weer een schaterlach. Terug naar Roscoff want mijn vriendje Renier ging toch naar Frankrijk en dus kon hij mij wel even droppen. Dat was dus heel fijn en in Frankrijk ook nog wat spullen voor de boot gehaald en proviand ingeslagen. Nou, een paar keer slikken en trossen los. Eerst naar st Quay en dan naar Cherbourg. Aangekomen in St Quay blijkt dat een heel leuk stadje en omdat er toch nog het een en ander niet goed is aan de boot daar nog een paar dagen gebleven. De tocht naar Cherbourg is ongeveer 14 uur en aan het einde kom ik langs diezelfde plek waar het de vorige keer zo fout ging , dus ik moest het deze keer heel goed plannen wat tij en snelheid betrof zodat ik goed uit zou komen. Elf uur later ging alles precies zoals gepland en door de volle maan had ik een goed zicht op het water en zag toen precies waar het mis gegaan was. Het leek op een hele grote draaaikolk met woest opspattend water en dat kon ik prima omzeilen nu met 14 knoopjes wind en goed zicht. Ik zag ook datzelfde lampje weer wat er de vorige keer steeds voorbij kwam en kon er nu een beetje om lachen. 2 uur later in Cherbourg en daar een paar dagen gebleven en lekker uitgerust. De boot was nu tip top in orde alleen de rolfok was een dingetje maar er viel mee te werken. Door naar Dieppe en op een gegeven moment begon het toch wel hard te waaien en de marifoon bleef maar securite securite zeggen. Voor Le Havre was ik al te ver en dus door naar Dieppe. Op de plotter was het nog 42,5 dus dat moest goed te doen zijn. Het was een uur of 8 dus kwam toch nog op een christelijk tijdstip aan. Wanneer je alleen bent en een denkfout maakt is er niets anders dan de feiten om je dat in te laten zien. Op een gegeven moment vond ik het toch wel lang duren. Ik was nu 4 uur aan het varen en nog niet op de helft. Toen drong het tot me door dat het natuurlijk mijlen waren en geen km. Even doorbijten dus en na een pittig nachtje kwam Dieppe in zicht en op dat moment werd ik aan alle kanten ingehaald door de complete vissersvloot van Dieppe die allemaal vonden dat ze voorrang hadden en daar werd ik dan wel weer wakker( agressief) van. Wel was het zo een stuk makkelijker om de haven binnen te lopen en kon ik lekker gaan slapen. Na 2 dagen Dieppe ging ik verder naar Boulogne sur mer maar de weersomstandigheden waren wat veranderd. Op zee was windkracht 7 voorspeld maar op mijn app kon ik dicht onder de kust wel varen en dat bleek. Wel iets meer opletten wat betreft rotsen en en ondieptes maar het ging prima. Voor het eerst aangekomen in een haven met daglicht wat best een stuk prettiger is dan snachts met alle lichtjes etc.. Hier werd ik opgewacht door Monique die het havengeld al geregeld had en dus douchen en de stad in met de auto. Ideaal. Lekker eten en naar bed. Volgende dag beetje bijkomen ,ff sightseeing en de dag erna op naar Duinkerke. De wind was nu nog een knoop of 20 dus dat moest kunnen. Ik werd gelijk gevold door een Engelse kustwacht en vanuit Calais kwam er een Franse op me af en die bleven bij me tot ik voorbij Calais was en dat was best een veilig gevoel ook omdat het af en toe toch wat harder waaide dan voorspeld. In Duinkerke werd ik weer opgewacht door Monique en die ging koken , we boffen maar. Zo had ze haar drijvende B en B en ik mijn p.a.en kokkie. De laatste etappe naar Vlissingen ging ook weer gesmeerd en de aankomst was heel fijn. De sluiswachter die mn naam omroept en vraagt of ik gelijk door wil , want dan waarschuwt hij zijn collega's even dat ik eraan kom en nog even alle bruggen mee kan pakken. Na alle gevaren en ondieptes, rotsen etc die ik ontweken heb is het toch jammer dat je dan in het zicht van de haven vast moet lopen op het Veerse meer. Toch prijs ik mezelf gelukkig. Ik heb een onvergetelijke ervaring opgedaan en het gevoel van volledige controle over de boot en ook een hoop bijgeleerd wat betreft de weerapp, plotter en wat niet..Ik heb een hoop geleerd en hoop dit in augustus allemaal weer van toepassing te laten zijn want dan gaan we voor de volgende poging. Deze keer in een korte broek.
ps; op dit moment ben ik hard aan het werk en mezelf aan het voorbereiden op de volgende poging ,maar ook ben ik een feest aan het organiseren waar mijn verjaardag ook onderdeel van zal zijn. Ik hoop dat jullie allemaal komen voor niog meer sterke verhalen,Ik hou jullie op de hoogte, veel liefs
ik kan niet wachten
De kaartverkoop begint 14 mei en gaat via Db's. Wees er alsjeblieft snel bij want er zijn maar een beperkt aantal kaarten beschikbaar.
https://dbstudio.nl
-
sur 28/12/2025
Lieve mensen, de meest gestelde vraag aan Carlton: ‘wanneer vertrek je?’ is eindelijk beantwoord. Na maanden van hard werken en nog een pittige behandeling is de Mad Science vandaag uitgevaren vanuit Vlissingen, uitgezwaaid door zoveel vrienden uit alle windstreken. Mede dankzij jullie is het grote avontuur nu echt begonnen. De boot is te volgen via de sites Vessel Finder of Marine traffic en we zullen iedereen ook op de hoogte houden via deze site.
- sur 28/12/2025
- sur 28/12/2025
-
sur 12/10/2025
Bericht van Carlton
Lieve lieve mensen,
Woorden schieten te kort om mijn gevoel te beschrijven, maar ik dank jullie allen hartelijk voor jullie donatie. Ik zag er eerlijk gezegd nogal tegenop, maar ben nu vooral opgelucht en overweldigd door alle reacties. Nog een paar aanpassingen aan de boot en lichaam en dan ben ik er klaar voor. Dank dank dank 🙏🏿😘
Campagne organisée par:
Monique Lesterhuis
Dons
-
Anonyme 55,55 €
Carlton, wat een verhaal..!! Go with the flow Bro.. xxxloenie
1 semaine, 2 jours il y a -
Anonyme 50,00 €
Sail away and love life!
sur 15/05/2026 -
Anonyme 15,00 €
Goede terugreis voor nu. Einde van het jaar een nieuwe poging?
sur 15/03/2026 -
Anonyme 15,00 €
Goede vaart!
sur 10/03/2026 -
Anonyme 15,00 €
En weer door! 👍👍
sur 05/03/2026