Project: Ademhaling op school
Met dit project willen we ademhaling op een professionele manier introduceren in scholen bij leerlingen als leerkrachten.
Wij zijn Nikki van Onderwijsanders en Steve van Herademing. Samen willen we de handen in elkaar slaan om ademhaling te introduceren en een vaste waarde te maken op scholen, bij leerlingen en bij leerkrachten adhv ons project: ademhaling op school (voor lager & middelbaar onderwijs).
Omdat we jammer genoeg niet in aanmerking komen voor subsidies vragen we jullie hulp.
Een kind met mondademhaling heeft een verstoorde nachtrust en wordt vaak uitgeput wakker. Gevolgen: concentratieverlies en frustratie tijdens de dag. Ook bedplassen is hieraan gelinkt.
Als dit proces te lang aanhoudt kan dit ADD of ADHD veroorzaken, en het kan het stress systeem activeren van het zenuwstelsel.
Wanneer een kind snurkt vanaf de leeftijd van 8 jaar en dit niet behandeld wordt, kan dit leiden tot 20% verminderde mentale capaciteit.
Mondademhaling zorgt er ook voor dat de mond versmalt, waardoor het gebit in de war wordt gestuurd. Tanden groeien namelijk scheef doordat de tong niet de richting aangeeft. Bij neusademhaling ligt de tong mooi in het gehemelte waardoor de tanden mooi recht groeien. Ook krijg je stevige kaakspieren waardoor de keel niet invalt en je een vlotte ademhaling krijgt.
Dit is algemeen geweten bij de tandartsen federatie, en dit voorkomen zal dan ook hoge tandartskosten en doktersbezoeken besparen.
Mensen zijn ontworpen om met de neus te ademen. Bacteriën en allerhande schimmels mogen de mond niet binnenkomen. Als dit wel gebeurt zet het constant het immuunsysteem onder druk. ademhaling via de neus voorkomt dit probleem.
Hoe vroeger er ingegrepen kan worden, hoe minder problemen voor het kind op latere leeftijd.
Hoe willen we dit nu concreet aanpakken?
Scholen zullen bij ons op drie manieren terecht kunnen:
Een pedagogische studiedag
Op deze dag krijgen de leerkrachten theorie over ademhaling, ervaren ze wat ademhaling kan doen met het lichaam en krijgen ze praktische ademhalingsoefeningen mee voor in de klas.
Ervaringsworkshop
Als scholen nog niet zeker weten of ademhaling iets voor hen is kunnen ze deze ervaringsworkshop aanvragen. Zo kunnen leerkrachten met hun eigen ogen zien en leerlingen zelf ervaren wat dit doet met het lichaam, de hersenen, etc..
Traject: ademhaling op school
Dit is een traject waarbij scholen één of twee personen die op hun school werkzaam zijn kunnen aanmelden. Dit traject bestaat uit 4 opleidingsdagen over een heel schooljaar, waarbij de deelnemers professioneel worden opgeleid om ademhaling te gebruiken in de klas. Voor dit traject willen we ook een online platform creëren met instructievideo’s en begeleide ademhalingsoefeningen voor kinderen. Leerkrachten leren hier tijdens dit traject mee werken, zodat ze er na de begeleiding nog gebruik van kunnen maken.
Waarvoor willen we het geld dat we inzamelen nu gebruiken?
- Het creëren van het online platform.
- De aankoop van instrumenten die een positieve werking hebben op het lichaam (zenuwstelsel) van het kind (drums, klankschalen…)
- Attributen die tonen hoe de longen werken
- Werkingsbudget: sommige scholen krijgen maar weinig budget voor zaken i.v.m. het welbevinden. Omdat we dit zo toegankelijk mogelijk willen houden, willen we het geld dat we inzamelen ook gebruiken om de prijs voor de scholen te verlagen.
Het is nu belangrijker dan ooit om in te zetten op lichaamsbewustzijn bij kinderen, maar ook in het onderwijs algemeen. Er wordt door de overheid meer dan ooit gefocust op het cognitieve, terwijl er meer en meer kinderen komen met diagnoses zoals hoog sensitiviteit, ADHD, gedragsproblemen, ASS. Hulpkreten van leerkrachten worden niet gehoord. Steun daarom deze tegenbeweging. Want hoe meer kinderen en scholen kunnen leren over ademhaling, hoe meer bewustzijn we kunnen creëren in het onderwijs en hoe meer kinderen terug rust kunnen vinden in henzelf.
Meer info en beelden over dit project kan je terugvinden op: https://www.onderwijsanders.be